Instrumentflyging er den mest utfordrende men samtidig også den mest givende form for flyging. Gjennom de nye rettighetene BIR (Basic Instrument Rating) og CB-IR (Competency Based Instrument Rating) har EASA endelig gjort instrumentrettigheten enklere og rimeligere å oppnå. Motivasjonen til EASA var tydelig:
Easier access for GA pilots to Instrument Flying Rules (IFR) flying is considered a high-priority measure that will improve the safety and utility of GA flying.
flygeteori.no er glade for å kunne formidle at vi har utviklet et nytt teorikurs og at søknad er sendt Luftfartstilsynet for godkjenning. Kurset er bygget opp som et nettkurs etterfulgt av et klasseromskurs (helgekurs) i Oslo.
15990,-
Hva er inkludert?
Nettkurs (18 måneder tilgang)
Lærebok: CB-IR av Phil Croucher
Jeppesen Student Manual (GPRSM)
Klasseromskurs 19 timer
Teorien består av 80 timer undervisning (nettkurs og klasserom) i følgende syv fag:
Air law
Aircraft general knowledge — instrumentation
Flight planning and monitoring
Human performance
Meteorology
Radio navigation
Communications
Teoribøker og nettkurs er på engelsk. Klasseromsundervisning foregår på norsk, men med engelske presentasjoner. Det er engelske oppgaver på eksamen.
Klasseromsundervisningen finner sted i våre lokaler i Møllergata 39 i Oslo. Varighet: 19 timer (over en helg).
The CB-IR series av Erlend Våge.
Med et CB-IR har du fulle instrumentrettigheter. Det vil si at du kan fly IFR, inkludert PBN, og innflygninger med minima ned til 200 fot og RVR 800 meter (550 meter med godkjent autopilot).
Fordelen med pensum til CB-IR i forhold til "vanlig" IR er at det er i mindre omfang og mer rettet mot allmennflygere. I tillegg er man gitt mer fleksibilitet i utformingen av det praktiske flyprogrammet.
Forhåndskrav
Det praktiske programmet til CB-IR består av totalt 40 timer flygning. Hele 30 av de 40 timene kan flys i "egen regi" med en instrument-instruktør (IRI). Det betyr at du kan fly størsteparten av det praktiske programmet på ditt eget fly, alternativt et klubbfly, så lenge det er godkjent for flyging etter instrumentflygereglene.
Inntil 25 timer instruksjon kan foregå i en simulator (FNPT II).
De siste 10 timene må flys hos en godkjent flyskole (ATO).