Privatflysertifikat

PPL(A) 

Med et PPL(A) får du rettigheten til å fly etter visuelle flygeregler (VFR). Du kan fly ditt eget fly, eller du kan være medlem av en flyklubb og leie fly der.


Hvor stort fly kan jeg fly?

Et PPL gir deg rettigheter til å ta med inntil 19 passasjerer i fly som veier maksimalt 5,700 kg. Men du kan ikke bedrive kommersiell flygning. 


Påbygging

PPL(A) kan påbygges med ulike rettigheter. De vanligste påbyggingene er nattrettighet eller sjøflyrettighet.

Sertifikatet kan også påbygges med sleping, akro, og halehjulsrettighet.


I tillegg kan et PPL utvides nærmest i det uendelige med tomotorsrettighet, instrumentbevis, og instruktørrettigheter. Man kan også bygge på det videre til et kommersielt flysertifikat, Commercial Pilot Certificate (CPL). 

Hvordan komme i gang? 


  1. Du starter helt enkelt med å gjennomføre teorien til privatflygersertifikatet. Teorikurset bestilles fra butikken vår. Etter bestilling får du tilsendt en bokpakke med alt du trenger. Detaljer for innlogging i nettskolen sendes pr. e-post
  2. Vi anbefaler at du gjennomgår en legesjekk før du kjøper kurset, eller senest innen du starter med praktisk flyprogram. Mer om legesjekk. 
  3. Det er en god idé å ta en prøvetime i småfly hos din lokale flyklubb. Ta kontakt med oss så hjelper vi deg i gang! 
  4. Mens du leser på teori kan du begynne å fly det praktiske programmet i din flyklubb.

Praktisk program

Den praktiske delen av utdanningen består av minimum 45 timer flyging som skal lære deg å håndtere flyet i mange ulike situasjoner, både normal operasjon og nødprosedyrer.


Programmet er delt opp i forskjellige læringsblokker. Først lærer du grunnleggende håndtering av flyet, deretter må du lære å betjene radioen ombord samt hvordan tilpasse flygingen annen trafikk. Nok et viktig fokusområde er håndtering av nødsituasjoner.


Flygingen gjøres primært sammen med en instruktør. Men det er også en egen del av programmet som heter soloflyging. Det vil si at du flyr helt alene. Solodelen omfatter avgang og landingstrening, forskjellige flyøvelser og navigasjonsflyging


Praktisk flytrening foregår i én av flyklubbene tilsluttet Norges Luftssportsforbund (NLF). Når du bestiller kurs hos oss, så hjelper vi deg komme i kontakt med din nærmeste flyklubb. Du kan også finne din lokale flyklubb på NLF sin sider.


Om teorikurset

Teorikurset til PPL(A) inneholder ni lærebøker og 33 nettbaserte innsendingoppgaver med et varierende antall spørmål. Det er lærerstyrt retting, og nettlærer er tilgjengelig for spørsmål.


Teorien består av følgende ni fag:

  1. Air law and ATC procedures (Lover og Bestemmelser)
  2. Human performance (Menneskelige ytelser)
  3. Meteorology (Meteorologi)
  4. Communications (Flytelefoni)
  5. Principles of flight (Flygeteori)
  6. Operational procedures (Operasjonelle prosedyrer)
  7. Flight performance and planning (Ytelser og planlegging)
  8. Aircraft general knowledge (Fly og Motorlære)
  9. Navigation (Navigasjon)




Legesjekk

Legesjekken er en enkel undersøkelse som understreker at du har normal helse. Man trenger ikke være supermann for å bestå legesjekken og de aller fleste går gjennom sjekken. Det lønner seg likevel å gjøre unna legesjekken før du begynner på utdannelsen, på den måten kan du spare mange penger hvis det skulle vise seg at ikke alt var i orden.


Man skiller mellom legesjekk til privatflygersertifikat som kalles medisinsk klasse 2 og den til trafikkflygersertifikat som kalles medisinsk klasse 1.

Legesjekken til medisinsk klasse 2 består av en egenerklæring og en undersøkelse. Egenerklæringen gjennomgås sammen med legen. Man må svare på en rekke spørsmål vedrørende egen helse, om man har spesielle sykdommer, har vært utsatt for skader etc. 


Selve undersøkelsen er en normal helsesjekk som inkluderer syn, hørsel, hjerte, lunger og blodtrykk. I tillegg sjekkes blodprosenten og urinen. Det kreves normalt syn. Dersom man har briller eller linser som er sterkere enn +/- 5, skal man undersøkes av øyelege oppnevnt av legenemnda i Luftfartstilsynet. Kravet for hørsel er at man skal kunne høre vanlig talestemme på hvert øre på 2 meters hold bakfra.


Se Luftfartstilsynets oversikt over godkjente flyleger for å bestille time. 

Du kan fly tilnærmet overalt


Et norsk PPL(A)-sertifikat er bygget på et europeisk (EASA) regelverk og gir deg automatisk rett til å fly hvor som helst i Europa. I tillegg er det basert på en internasjonal FN-standard (ICAO). Og siden ICAO er en global standard vil et PPL-sertifikat utstedt i Norge gi deg rett til å fly for eksempel i USA, etter en minimal papirgjennomgang hos et lokalt FAA-kontor. Dette betyr at du kan leie fly på ferie i USA og f.eks. fly over Golden Gate Bridge i San Francisco.



Foto: Ole Martin Walberg

copyright © flygeteori.no