Helikopter

PPL(H) 

Med et PPL(H) har du rettigheten til å fly et helikopter etter visuelle flygeregler (VFR). Du kan fly ditt eget helikopter, eller være medlem av en klubb eller andelslag og leie helikopter der. Du kan fly alene eller ta med deg passasjerer på ikke-kommersiell basis. Ønsker du fly til hytta? Lande i hagen? Mulighetene er mange med et PPL(H)!


Påbygging

Et PPL(H) kan også påbygges med ulike rettigheter. Den vanligste påbyggingen er nattrettighet.


I tillegg kan et PPL(H) utvides nærmest i det uendelige med tomotorsrettighet, instrumentbevis, eller instruktørrettighet. Man kan også bygge på det videre til et kommersielt flysertifikat, Commercial Pilot Certificate (CPL) når kravene til CPL er oppfylt. 

Teorikurs

Teorikurset til PPL(H) inneholder ni lærebøker og 33 nettbaserte innsendingoppgaver med et varierende antall spørmål. Det er lærerstyrt retting, og nettlærer er tilgjengelig for spørsmål.


Teorien består av følgende ni fag:

  1. Air law and ATC procedures (Lover og Bestemmelser)
  2. Human performance (Menneskelige ytelser)
  3. Meteorology (Meteorologi)
  4. Communications (Flytelefoni)
  5. Principles of flight (Flygeteori)
  6. Operational procedures (Operasjonelle prosedyrer)
  7. Flight performance and planning (Ytelser og planlegging)
  8. Aircraft general knowledge (Helikopterlære)
  9. Navigation (Navigasjon)

Praktisk program

Det praktiske programmet foregår på en av våre partnerskoler: 


  • Helikopterdrift - Kjeller Flyplass
  • Helifly - Kjevik Lufthavn www.helifly.no 
  • Rossi Helikopter - Værnes Lufthavn


Programmet består av minimum 45 timer flyging som skal lære deg å håndtere helikopteret i både normal operasjon og nødsituasjoner.


Flygingen gjøres primært sammen med en instruktør. Men det er også en egen del av programmet som heter soloflyging. Det vil si at du flyr alene mens instruktøren er tilgjengelig på bakken. Solodelen omfatter avgang og landingstrening, forskjellige flyøvelser og navigasjonsflyging


Helikoptertypen som oftest benyttes til skoling er Robinson 44. 

Legesjekk

Den flymedisinske undersøkelsen er en forholdsvis enkel undersøkelse som skal sjekke at du har normal helse. Man trenger absolutt ikke være supermann for å bestå undersøkelsen, og langt de fleste består. Men det lønner seg likevel å gjøre legesjekken før du begynner på utdannelsen. Slik at du ikke påtar deg for store kostnader med videre kurs dersom det mot formodning skulle vise seg at ikke alt var i orden.


Man skiller mellom legesjekk til privatflygersertifikat som kalles medisinsk klasse 2 og den til trafikkflygersertifikat som kalles medisinsk klasse 1.

Legesjekken til medisinsk klasse 2 består av en egenerklæring og en undersøkelse. Egenerklæringen gjennomgås sammen med legen. Man må svare på en rekke spørsmål vedrørende egen helse, om man har spesielle sykdommer, har vært utsatt for skader etc. 


Selve undersøkelsen er en normal helsesjekk som inkluderer syn, hørsel, hjerte, lunger og blodtrykk. I tillegg sjekkes blodprosenten og urinen. Det kreves normalt syn (briller er tillatt). Dersom man har briller eller linser som er sterkere enn +/- 5, skal man undersøkes av øyelege oppnevnt av legenemnda i Luftfartstilsynet. Kravet for hørsel er at man skal kunne høre vanlig talestemme på hvert øre på 2 meters hold bakfra.


Se Luftfartstilsynets oversikt over godkjente flyleger for å bestille time. 

Kostnader

Kostnadene ved å ta privathelikopter-sertifikat er spredt utover hele utdanningsløpet. Her følger et kostnadsoverslag: 

  • Flytimer (min. 45 timer a 6000,-): 270.000,- *
  • Flyleie praktisk prøve: 7.500,- 
  • Honorar til kontrollant for praktisk prøve: 2.500,- 
  • Luftfartstilsynets gebyr for utstedelse av sertifikat: 1.570,-
  • Sum praktisk program: 281.570,-
  • Total: 298.010,-


* Timepris varierer fra skole til skole. Ta kontakt med aktuell skole for eksakte priser. Timeforbruk på praktisk program varierer med den enkeltes ferdigheter og progresjon.  Det kan være lurt å regne med en buffer på 10-20% på disse timene for å være på den sikre siden. Honorar for kontrollant varierer. Det er ikke tatt høyde for eventuelle omprøver ved teoretisk eksamen. Gebyr for dette er 450,- pr. enkeltfag pr. eksamensperiode.

Du kan fly tilnærmet overalt


PPL(H)-sertifikatet er bygget på et europeisk (EASA) regelverk og gir deg automatisk rett til å fly overalt i Europa. I tillegg er det basert på den internasjonale ICAO-standarden som gjør at man enkelt kan konverterte sertifikatet i for eksempel USA, etter en minimal papirgjennomgang hos et lokalt FAA-kontor. Ove Vik tok PPL(H) i Norge og har fløyet mange timer rundtom i verden, inkludert over Golden Gate Bridge og Valley of Fire i Nevada.



Foto: Ove Vik

Har du spørsmål? Kontakt oss!

 
 
 
 

copyright © flygeteori.no

Dette nettstedet bruker informasjonskapsler. Ved å fortsette å bruke dette nettstedet godtar du vår bruk av informasjonskapsler.

Godta