Teorikurs

Privatflysertifikat PPL(A)

Teorikurset til PPL(A) inneholder vår helt nye og moderne lærebok samt tilgang til en pedagogisk læringssti på nett.

Aldri før har det vært så morsomt og enkelt å lære seg flyteori! 


Læringsstien følger kapitlene på boken slik at du enkelt blir guidet gjennom hele pensumet på en morsom måte. Du får automatisk tilbakemelding etter hver innsendt oppgave, men en lærer følger progresjonen din hele veien og er tilgjengelig for spørsmål.


  • Diverse videoklipp og andre nyttige lenker hjelper deg med en bredere forståelse av pensumet.
  • Vårt eksamenstreningsverktøy inneholder over 1500 eksamensspørsmål.
  • Nettskolen driftes av itslearning og er tilgjengelig både på nettbrett og mobil.
  • Du får 24 mnd tilgang til nettskolen. 
4845AF5D-AB68-44A7-8A3E-205B05940C86
36A6A952-FE96-4A4D-A805-8443CAAA7543
C9ED0C5A-6005-42BD-934B-E3B0FB36D2DA
IMG_3300

Priser

5990,-

Kun nettkurs (lærebok separat)


For deg som allerede har læreboken eller ønsker å bestille e-bok

7990,-

Kurspakke med lærebok


I tillegg til lærebok (verdi 1790 kr) får du med loggbok og elevhåndbok (verdi 525 kr).

E-bok kan kjøpes separat

8890,-

Kurspakke med navigasjonsutstyr


Her får du mest for pengene! Inkludert er både lærebok, loggbok, elevhåndbok, og navigasjonsutstyr (samlet verdi 3265 kr).

E-bok kan kjøpes separat

Om privatflysertifikatet

PPL(A) 

Med et PPL(A) får du rettigheten til å fly etter visuelle flygeregler (VFR). Du kan fly ditt eget fly, eller du kan være medlem av en flyklubb og leie fly der.


Hvor stort fly kan jeg fly?

Et PPL gir deg rettigheter til å ta med inntil 19 passasjerer i fly som veier maksimalt 5,700 kg. Men du kan ikke bedrive kommersiell flygning. 


Påbygging

PPL(A) kan påbygges med ulike rettigheter. De vanligste påbyggingene er nattrettighet eller sjøflyrettighet.

Sertifikatet kan også påbygges med sleping, akro, og halehjulsrettighet.


I tillegg kan et PPL utvides nærmest i det uendelige med tomotorsrettighet, instrumentbevis, og instruktørrettigheter. Man kan også bygge på det videre til et kommersielt flysertifikat, Commercial Pilot Certificate (CPL). 

Hva er første steg? 

  1. Du starter helt enkelt med å gjennomføre teorien til privatflygersertifikatet. Teorikurset bestilles fra butikken vår. Etter bestilling får du tilsendt lærebok og annet utstyr. Detaljer for innlogging til nettskolen sendes via e-post.
  2. Vi anbefaler at du gjennomgår en legesjekk tidlig i prosessen, senest innen du starter med den praktiske flygningen. Les mer om legesjekk. 
  3. Fly det praktiske programmet hos din lokale flyklubb. Det er også en god idé å ta en prøvetime i småfly tidlig i prosessen for å se om dette er noe for deg. Ta kontakt med oss så hjelper vi deg i gang! 

Praktisk program

Den praktiske delen av utdanningen består av minimum 45 timer flyging som skal lære deg å håndtere flyet i mange ulike situasjoner, både normal operasjon og nødprosedyrer.


Programmet er delt opp i forskjellige læringsblokker. Først lærer du grunnleggende håndtering av flyet, deretter må du lære å betjene radioen ombord samt hvordan tilpasse flygingen annen trafikk. Nok et viktig fokusområde er håndtering av nødsituasjoner.


Flygingen gjøres primært sammen med en instruktør. Men det er også en egen del av programmet som heter soloflyging. Det vil si at du flyr helt alene. Solodelen omfatter avgang og landingstrening, forskjellige flyøvelser og navigasjonsflyging


Praktisk flytrening foregår i én av flyklubbene tilsluttet Norges Luftsportforbund (NLF). Når du bestiller kurs hos oss, så hjelper vi deg komme i kontakt med din nærmeste flyklubb. Du kan også finne din lokale flyklubb på NLF sin sider.

Legesjekk

Den flymedisinske undersøkelsen er en forholdsvis enkel undersøkelse som skal sjekke at du har normal helse. Man trenger absolutt ikke være supermann for å bestå undersøkelsen, og langt de fleste består. Men det lønner seg likevel å gjøre legesjekken før du begynner på utdannelsen. Slik at du ikke påtar deg for store kostnader med videre kurs dersom det mot formodning skulle vise seg at ikke alt var i orden.


Man skiller mellom legesjekk til privatflygersertifikat som kalles medisinsk klasse 2 og den til trafikkflygersertifikat som kalles medisinsk klasse 1.

Legesjekken til medisinsk klasse 2 består av en egenerklæring og en undersøkelse. Egenerklæringen gjennomgås sammen med legen. Man må svare på en rekke spørsmål vedrørende egen helse, om man har spesielle sykdommer, har vært utsatt for skader etc. 


Selve undersøkelsen er en normal helsesjekk som inkluderer syn, hørsel, hjerte, lunger og blodtrykk. I tillegg sjekkes blodprosenten og urinen. Det kreves normalt syn (briller er tillatt). Dersom man har briller eller linser som er sterkere enn +/- 5, skal man undersøkes av øyelege oppnevnt av legenemnda i Luftfartstilsynet. Kravet for hørsel er at man skal kunne høre vanlig talestemme på hvert øre på 2 meters hold bakfra.


Se Luftfartstilsynets oversikt over godkjente flyleger for å bestille time. 

Kostnader

Å bli privatflyger er ikke så dyrt som mange tror. Kostnadene blir også spredt utover utdanningsforløpet. Under ligger et kostnadsoverslag: 

  • PPL teorikurs komplett pakke: 8.890,-
  • Flymedisinsk undersøkelse klasse 2: 2.400,-
  • Gebyr teorieksamen: 4.050,-
  • Sum teori og flymedisinsk undersøkelse: 15.340,-
  • Medlemskap i flyklubb og NLF : 2.200,-*
  • Flytimer i klubb (min. 45 timer a 1700,-): 76.500,- 
  • Flyleie praktisk prøve: 2.400,- 
  • Honorar til kontrollant for praktisk prøve: 2.500,- 
  • Luftfartstilsynets gebyr for utstedelse av sertifikat: 1.570,-
  • Sum praktisk program: 85.170,-
  • Total: 100.510,-


* årsavgift for medlemskap varierer fra klubb til klubb. Det samme gjelder timepris for flyleie med instruktør, da det er variasjon i hvilke flytyper som benyttes til skoling. Ta kontakt med din nærmeste klubb for eksakte priser.


Timeantallet på praktisk program varierer med den enkeltes feridigheter og progresjon.  Det kan være lurt å regne med en buffer på 10-20% på disse timene for å være på den sikre siden. Honorar for kontrollant varierer. Det er ikke tatt høyde for eventuelle omprøver ved teoretisk eksamen. Gebyr for dette er 450,- pr. enkeltfag pr. eksamensperiode.

Du kan fly tilnærmet overalt


Et norsk PPL(A)-sertifikat er bygget på et europeisk (EASA) regelverk og gir deg automatisk rett til å fly hvor som helst i Europa. I tillegg er det basert på en internasjonal FN-standard (ICAO). Og siden ICAO er en global standard vil et PPL-sertifikat utstedt i Norge gi deg rett til å fly for eksempel i USA, etter en minimal papirgjennomgang hos et lokalt FAA-kontor. Dette betyr at du kan leie fly på ferie i USA og f.eks. fly over Golden Gate Bridge i San Francisco.



Foto: Ole Martin Walberg

Har du spørsmål? Kontakt oss!

 
 
 
 

copyright © flygeteori.no

Dette nettstedet bruker informasjonskapsler. Ved å fortsette å bruke dette nettstedet godtar du vår bruk av informasjonskapsler.

Godta